torsdag 12 december 2013

Rätten till sin kropp


Jag är alltid känslig för kommentarer om min eller andras kroppar – oavsett om de är positiva eller negativa. Det finns så mycket annat som är viktigare att prata om. Det mesta är viktigare att prata om. Som gravid upplever jag att alla – kända som okända – anser sig ha rätt att kommentera min kropp.

Utrop som ”vilken stor fin mage!” kan jag leva med. Men när människor, särskilt främmande, börja uttrycka saker som ”oj vilken ovanligt stor mage du har” blir jag ilsk. Vad vill de säga med sin kommentar? Att jag är fet, att jag inte håller måttet? För det känns inte som att det är en kommentar av välvilja. Alldeles särskilt ilsken blir jag när det kompletterar med ”jag fick knappt någon mage alls när jag väntade min dotter/son. Ok? Ska jag behöva gå omkring med min journal som visar att jag ligger inom normalvärdet, att jag har perfekta värden på blodsocker/blodtryck/järn, för att få bli lämnad ifred.
Min kropp är just det – MIN. Oavsett om jag är gravid eller inte.

Jag har inget emot om någon frågar om de får känna när bebisen sparkar, jag förstår fascinationen! Men samma gäller här, det är MIN kropp, så fråga först. Hur tänker ni?

4 kommentarer:

Pyssel på Torp sa...

Ja, det är märkligt att det helt plötsligt ska vara ok att kommentera kroppen när man är gravid. Då är man helt plötsligt allmän egendom. Det märkligaste tyckte jag var när folk på jobbet, som jag normalt inte hade någon som helst fysisk kontakt med, kom och skulle klappa. Klapp klapp. Jag blev bara så paff. Hade jag inte haft mage hade personen i fråga aldrig rört mig.

Jag vill gärna klappa, men skulle aldrig drömma om att klappa någon som jag inte känner nära. Varför skulle jag vilja göra det liksom. Jag har en nära vän nu som är stor och rund och fin, och jag säger bara att hon ser fin ut när vi ses, vilket jag gärna gjorde innan hon var gravid också, och undrar hur hon mår. Sen om vi är hemma hos henne eller oss och typ ensamma så kan jag fråga om jag får klappa lite, och det brukar jag få. :-)

Trådanten sa...

Du har ju världens finaste mage just nu! Strunta i alla dumma kommentarer.
Själv väntar jag gärna på att få klappa det lilla miraklet som ligger därinne!

HönaPöna sa...

jamen... man kan ju bli galen!
Min kompis hade tidigt stor mage under sin tredje graviditet och fick frågan vilken månad hon skulle ha. När hon svarade fick hon kommentaren: ja, men då måste det väl vara i början, så stor som du är!
Folk kan verkligen vara okänsliga
Heja dej och din mage!

Slow-Eva sa...

Jävligt irriterande!
http://medmedvind.blogspot.se/2012/08/har-du-inget-snallt-att-saga-om-min.html?m=1