torsdag 19 december 2013

Julstök i köket

Idag har jag julstökat i köket i flera timmar. Jag har bland annat gjort vörtfrallor, två sorterts praliner och kokat sylt. Det sistnämnda är kanske inte så juligt, men jag passade på.


Jag har aldrig bakat vörtbröd förut, och har ännu inte smakat på dessa. Men de luktar gott så jag hoppas det blev bra.


Med frysen full av bär från vår trädgård kändes det kul att göra sylt. Det blev krusbärssylt med smak av vanilj. Förhoppningsvis blev det bra, men det återstår att se när den svalnat helt och hållet.























Jag gjorde en cake pop-pralin med pepparkaka och digstivekex som sedan rullades i choklad och pimpades med fint julströssel. Jag gjorde några med mörk choklad och några med ljus. Jag har även gjort snöbollar. De blev mumsiga men lite för lösa i konsistensen. Smörkolan kokade jag för ett par dagar sedan.

Det var allt julstök för idag. Nu återstår bara att göra knäck, griljera julskinka, och göra en janssons frestelse....

1 kommentar:

HönaPöna sa...

härligt med sådana där dagar när man får mycket gjort... ser gott ut!