torsdag 19 november 2015

Godaste veganäppelkakan

Min bästa äppelkaka ser bedrägligt enkel och trist ut, men är så sjukt god. Jag och lilla T bakade den för ett par dagar sen (dubbel sats!) och den tog slut i ett nafs. Receptet fick jag av min vän Fia för en himla massa år sedan, och den har bakats lite då och då över åren. Jag har inget exakt recept nedskrivet, men tänkte dela med mig ungefär hur man gör.


Veganäppelkaka:
2 dl socker
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g smält margarin
1 dl sojamjölk
Nötter
äpple
kanel & socker

- Lägg nötter i botten av en smord form
- Vänd äppelskivor i kanel & socker, lägg i formen.
- Blanda ihop ingredienserna till ett smet och bred ut i formen.
- Grädda i 175-200 grader i cirka 35-40 minuter.
- Ät som den är eller tillsammans med glass. NJUT!

Inga kommentarer: