måndag 30 januari 2012

Tema USA

I lördags var mina svärföräldrar på middag hos oss (med efterföljande kortspel). Medan de hängde med lilla och stora t lagade jag maten. Jag gjorde en helamerikansk meny - jag har varit lite inspirerat av det amerikanska köket ända sedan min New York-resa.

Till efterrätt gjorde jag en Pineapple Sour Creme Pie, som har blivit lite av en klassiker här hemma. Den är enkel att göra, och helt enkelt busgod!



Ingredienser:
3,5 dl krossade digestive-kex
1 dl smält smör
1 msk socker
1 burk krossad ananas (280 g fruktkött)
1 råga dl socker
1 tsk vanila
5 dl cremefraiche


Gör såhär:
- Häll ananasen i en sil och låt den rinna av i minst en timme
- Kör digestivekexen i en matberedare till smulor.
- Blanda dessa med smält smör och socker.
- Tryck ut den smuliga degen i en pajform med hjälp av en sked.
- Grädda skalet i 175 grader i cirka 8 minuter.
- Låt pajskalet svalna.
- Blanda ananas, socker, vanila och creme fraiche.
- Häll fyllningen i pajskalet.
- Grädda pajen i 175 grader i cirka 25 minuter.
- Servera pajen kylskåpskall.

Inga kommentarer: