söndag 22 mars 2015

Ryggskottsblues

Här ligger jag i sängen med ryggskott och väntar på bättre tider. Å vad det är trist med ryggproblem. Idag skulle jag egentligen varit på sykurs, men jag blev tvungen att boka om.

Jag har blivit beroende av att brodera korsstygn. Det är så rogivande. Dessutom är det något visst med att rota bland broderigarnerna jag ärvt efter min mormor - då känner jag mig lite närmare henne - och välja färger efter humör och känsla. Jag broderar gärna efter befintliga mönster, men väljer helst min egna färger.

En liten tupp, efter ett östeuropeiskt mönster, har fått se dagens ljus. Den fick bli ett hänge till påskriset. Jag monterade broderiet på ett ylletyg med en hank av band från Bruksvallarnas vävstuga. Nästa gång jag monterar ska jag spara lite mer vitt mellan broderiet och kantsömmen - tyvärr räckte inte tyget till denna gång. Nu är jag sugen på att brodera en hel duk med tuppar!


1 kommentar:

Slow-Eva sa...

Snygg tupp!
Fin väska också. Vad var det för mer mönster du fick tag på? Så himla trist med din rygg :(