fredag 22 november 2013

Restaurangtips New York

Det här med jetlag och vara gravid i vecka 32 är en tung kombination - hela veckan har jag gått som i en dvala - samtidigt som resten av familjen hemma är däckade av en elak förkylning. I väntan på att jag ska ha ork att gå igenom mina New York-bilder kommer några restaurangtips för den som planerar att åka till det stora äpplet.

Luke's Lobster
Luke's lobster har fler gånger utsetts till New Yorks bästa lobster roll-restaurang. Vi blev förvånade när vi klev in på restaurangen för den var liten och enkel, nästan som en snabbmatsrestaurang. Men utbudet, priset och framför allt den fantastiska maten går inte att klaga på. Jag åt både hummer, räkor och krabba i ljuvligt bröd.

Vi har tidigare besökt Ed's Lobster Bar flera gånger, som är en urmysig restaurang. Men jag måste nog erkänna att Luke's hummer var strået vassare, dock inte lika mysigt.

Vanessa's Dumpling House
Här åt jag mitt livs godaste dumplings, och ljuvlig stark kimchi. Även här beställer du mat vid kassan och slår dig ner i en skramlig lokal. Vi testade dumplings i buljong och stekta dumplings. Båda sorterna var underbara. Restaurangen är dessutom riktigt billig - vi betalade runt 40-50 kronor per person.

Monster Sushi
Förra året när vi var i New York besökte vi Monster Sushi. I år skulle vi självklart tillbaka. De har spännande sushi, och ett stort utbud. Vi testade bland annat hummersushi och jordnötssushi. Om jag inte hade varit gravid, skulle jag gärna gått tillbaka ytterligare en gång medan vi var i New York och testat fler sorter från deras meny. Nu undvek jag all rå fisk.

Hill Country
Köttälskarens Mecka. En restaurang där maten har sina rötter i amerikanska södern. På kvällarna spelas live-musik, men vi besökte dock stället på dagen. Restaurangen är livlig, köttet skärs upp mitt framför dig och allt smakar ljuvligt. Jag vill också rekommendera deras Root Beer - den är ovanligt bra!

Make My Cake
Vi besökte det jättemysiga fiket Make My Cake under vår dag i Harlem och avnjöt en varsin bit tårta. Portionerna är rejält tilltagna, men det är lätt att ta med sig resterna hem då de serveras i små plastlådor. Morotskakan rekommenderas särskilt - det var dagens vinnare av de tre sorterna vi provade.

Det var alla restaurangtips jag hade denna gång. Vi besökte ytterligare några restauranger såklart, men dessa stack ut lite extra. Flera kvällar köpte vi mat i en deli i närheten av vårt hotell. Deras fantastiska salladsbuffé såldes ut för halva priset efter klockan åtta på kvällen och då passade vi på. Det var faktiskt riktigt skönt att ta med sig en låda hem till hotellet ibland och vila fötterna efter en lång dag på stan.

Inga kommentarer: